Translate

2015. július 25., szombat

Végállomás Andermatt!

Andermatt (1444 m) köti össze a négy alpesi hágót: Oberalppass (2044 m), Szent Gotthard-hágó (2106-2091 m), Furka Pass (2436 m) és Göschenertal Pass (1418 m), Svájc észak-dél és kelet-nyugat találkozási pontjaAndermatt város folyója UntelalpReuss, plébánia temploma Szent Péter-Pál, lakosok száma 2014-ben 1408 fő, augusztusi átlag hőmérséklet 9-14 Celsius. Gemsstockbahn Andermatt tövében van a Gotthard Camping, ahol felvertem a sátramat 2015/07/25-én este 8 órakor a zuhogó esőben. Siklóval felmehetünk Gurschen állomásig (2212 m) és Gemsstock gleccserig (2955 m), ez a felvonó 2015. nyarán nem működött felújítási munkák miatt.
Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) keskeny nyomtávú vasút 144 km hosszú, 2003-ban épült, Zermatt (1608 m) és Disentis/Mustér (1130 m)között közlekedik. Az MGB vasút a Rajna második forrástava Oberalpsee (2044 m) mellett megy át a hágon, Disentis/Mustér és a Rhein Radweg vasúti végállomása Andermatt között, menetidő 1,5 óra.

Híres-hirhedt a Schöllenen-szoros Reuss folyó fölött lévő Ördög-híd, 1230-tól többször még fából, az Első kőhíd (1799) a napóleoni csata idején, a Második egysávos vágott kőhíd (1820) a XVIII. szd-ban, a Harmadik kétsávos vasbeton kőhíd (1958) a XX. szd-ban épült.

Gotthard vasúti alagutat (1872-1882) közvetlen Andermatt város alatt építették főleg olasz munkásokkal, amelynek északi kijárata Göschenen-déli vége Airoló, hossza 15 km, legmagasabb pontja 1154 m. Az alagút a XVIII. századi Gotthard-vasút legfontosabb része volt, az akkori technika legnagyobb teljesítménye a 46 km vasútvonal, amely 79 alagúton, 83 hídon és 14 viadukton vezették át, 1920 villamosították. Napjainkban vasúti teherszállításra használják, télen a lavinák miatt gyakori a magasan fekvő alagútbejárat lezárása, ezért elkezdték 2003-ban megépíteni a világ leghosszabb vasúti Gotthard-bázisalagútját (első terv 1947, hossza 57 km, magassága 550 m, átmérője 9 m, elkészül 2017).

Gotthard-alagút (1970-1980) a világ 2. leghosszabb közúti alagútja, hossza 17 km (Göschenen-Airoló), Európa legforgalmasabb közlekedési útvonala, kapcsolatot hoz létre Nyugat-Európa északi-déli része között összeköti Züricht-Milánóval, az Alpokon átkelő A2 autópálya halad át rajta.